Bab 3: Komputer dan Peranti Mudah Alih
Desktop dan Komputer Mudah Alih
1. Komputer peribadi (PC)
adalah komputer yang boleh melakukan semua aktiviti input, pemprosesan, output,
dan penyimpanan dengan sendirinya dan bertujuan untuk digunakan oleh satu orang
pada satu masa
2. Komputer mudah alih adalah
komputer peribadi mudah alih, direka supaya pengguna dapat dengan mudah dapat
membawanya dari satu tempat ke tempat
3. Desktop, atau komputer
desktop, adalah komputer peribadi yang direka untuk berada di lokasi pegun, di
mana semua komponennya sesuai di atau di bawah meja atau meja
4. Komputer riba, juga
dikenali sebagai komputer riba, adalah komputer mudah alih yang nipis dan
ringan dengan skrin di tudungnya dan papan kekunci di pangkalannya
5. Tablet adalah komputer
mudah alih yang nipis dan ringan yang mempunyai skrin sentuh
6. Komputer pegang tangan
adalah komputer yang cukup kecil untuk dimuatkan dalam satu tangan
Pelayan
1. Pelayan adalah komputer yang didedikasikan untuk
menyediakan satu atau lebih perkhidmatan kepada komputer atau peranti lain pada
rangkaian
i. Pelayan rak
ii. Pelayan Blade
iii. Pelayan menara
2. Kerangka utama adalah pelayan
besar, mahal, berkuasa yang boleh mengendalikan beratus-ratus atau beribu-ribu
pengguna yang bersambung pada masa yang sama
3. Superkomputer adalah komputer
terpantas, paling berkuasa - dan yang paling mahal
Terminals
1. Terminal adalah komputer, biasanya
dengan kuasa pemprosesan terhad, yang membolehkan pengguna menghantar data ke
dan / atau menerima maklumat daripada pelayan, atau komputer hos.
2. Kebanyakan kedai runcit
menggunakan terminal jualan (POS) untuk merekodkan pembelian, proses kredit
atau kad debit, dan kemas kini inventori
3. ATM (mesin juruwang automatik)
adalah terminal perbankan layan diri yang menghubungkan ke komputer hos melalui
rangkaian
4. Kios layan diri adalah terminal
bebas yang biasanya mempunyai skrin sentuhan untuk interaksi pengguna
5. Pengkomputeran awan merujuk
kepada persekitaran pelayan yang menempatkan dan menyediakan akses kepada akses
pengguna sumber melalui Internet
Peranti Mudah Alih
1. Telefon pintar adalah
telefon berkebolehan Internet yang biasanya termasuk kalendar, buku temu janji,
buku alamat, kalkulator, notepad, permainan, penyemak imbas, dan banyak
aplikasi lain
2. Banyak telefon pintar mempunyai skrin
sentuh. Sebagai tambahan kepada skrin sentuh, ada yang mempunyai papan kekunci
mini terbina dalam di hadapan telefon atau papan kekunci yang masuk dan keluar
dari belakang telefon
3. Kamera digital adalah
peranti mudah alih yang membolehkan pengguna mengambil gambar dan menyimpan
imej gambar secara digital
4. Pemain media mudah alih,
kadangkala dipanggil pemain media peribadi, adalah peranti mudah alih di mana
anda boleh menyimpan, menyusun, dan memainkan atau melihat media digital
5. Pembaca e-book (pendek
untuk pembaca buku elektronik), atau e-pembaca, adalah peranti mudah alih yang
digunakan terutamanya untuk membaca e-buku dan penerbitan digital lain
Peranti Permainan
1. Konsol permainan adalah peranti
pengkomputeran mudah alih yang direka untuk permainan video pemain berbilang
pemain atau multiplayer
2. Peranti permainan pegang tangan
adalah peranti mudah alih kecil yang mengandungi skrin, penceramah, kawalan,
dan konsol permainan dalam satu unit
3. Pengawal permainan termasuk
gamepad, joysticks dan roda, pad tarian, dan pelbagai pengawal pengesan gerakan
Komputer Terbenam
Komputer terbenam adalah komputer
tujuan khas yang berfungsi sebagai komponen dalam produk yang lebih besar
Pelabuhan dan Sambungan
1. Pelabuhan adalah titik di
mana peranti periferal dilekatkan atau berkomunikasi dengan komputer atau
peranti mudah alih supaya peranti periferi boleh menghantar data ke atau
menerima maklumat dari komputer atau peranti mudah alih
2. Penyambung menyertai kabel
ke port. Penyambung pada satu hujung kabel melekat pada port pada komputer atau
peranti mudah alih, dan penyambung pada hujung kabel yang lain melekat pada
port pada peranti periferi
3. Pelabuhan USB, pendek untuk
port bas bersiri sejagat, boleh menyambung sehingga 127 peranti persisian yang
berbeza bersama-sama dengan penyambung tunggal
4. Daripada menyambungkan peranti
persisian terus ke port pada komputer mudah alih, sesetengah pengguna mudah
alih lebih suka fleksibiliti penyepit port atau stesen dok
5. Daripada menyambung
komputer dan peranti mudah alih ke peranti periferi dengan kabel, sesetengah
peranti periferi menggunakan teknologi komunikasi tanpa wayar
Melindungi Perkakasan
1. Sesetengah sekolah dan perniagaan
menggunakan kabel untuk mengunci komputer dan membantu mengelakkan kecurian
peralatan
2. Perkakasan
boleh gagal kerana pelbagai sebab:
i.perkakasan
penuaan
ii.
peristiwa rawak seperti masalah kuasa elektrik
ii.
kesilapan dalam program atau aplikasi
3. Pelindung lonjakan, juga
dikenali sebagai penindas lonjakan, menggunakan komponen elektrik untuk
menyediakan aliran arus yang stabil dan meminimumkan kemungkinan overvoltage
yang mencukupi untuk mencapai komputer dan peralatan elektronik lain
4. Bekalan kuasa tidak terganggu
(UPS) adalah peranti yang mengandungi litar perlindungan lonjakan dan satu
atau lebih bateri yang boleh memberi kuasa semasa kehilangan kuasa sementara
atau kekal
Kebimbangan Kesihatan Menggunakan
Teknologi
1. Kecederaan terikan berulang
(RSI) adalah kecederaan atau gangguan otot, saraf, tendon, ligamen, dan
sendi
2. Sindrom
penglihatan komputer (CVS) adalah keadaan kesihatan yang berkaitan
dengan teknologi yang mempengaruhi penglihatan
3.Ergonomi
adalah sains gunaan yang digunakan untuk menggabungkan keselesaan, kecekapan,
dan keselamatan ke dalam reka bentuk barangan di tempat kerja
4. Ketagihan
teknologi berlaku apabila teknologi menggunakan seluruh kehidupan sosial
seseorang
Tiada ulasan:
Catat Ulasan