Jumaat, 21 September 2018

Bab 3: Komputer dan Peranti Mudah Alih


Bab 3: Komputer dan Peranti Mudah Alih

Desktop dan Komputer Mudah Alih
1. Komputer peribadi (PC) adalah komputer yang boleh melakukan semua aktiviti input, pemprosesan, output, dan penyimpanan dengan sendirinya dan bertujuan untuk digunakan oleh satu orang pada satu masa
2. Komputer mudah alih adalah komputer peribadi mudah alih, direka supaya pengguna dapat dengan mudah dapat membawanya dari satu tempat ke tempat
3. Desktop, atau komputer desktop, adalah komputer peribadi yang direka untuk berada di lokasi pegun, di mana semua komponennya sesuai di atau di bawah meja atau meja
4. Komputer riba, juga dikenali sebagai komputer riba, adalah komputer mudah alih yang nipis dan ringan dengan skrin di tudungnya dan papan kekunci di pangkalannya
5. Tablet adalah komputer mudah alih yang nipis dan ringan yang mempunyai skrin sentuh
6. Komputer pegang tangan adalah komputer yang cukup kecil untuk dimuatkan dalam satu tangan




Pelayan
1. Pelayan adalah komputer yang didedikasikan untuk menyediakan satu atau lebih perkhidmatan kepada komputer atau peranti lain pada rangkaian
i. Pelayan rak

ii. Pelayan Blade

iii. Pelayan menara



2. Kerangka utama adalah pelayan besar, mahal, berkuasa yang boleh mengendalikan beratus-ratus atau beribu-ribu pengguna yang bersambung pada masa yang sama
3. Superkomputer adalah komputer terpantas, paling berkuasa - dan yang paling mahal



Terminals
1. Terminal adalah komputer, biasanya dengan kuasa pemprosesan terhad, yang membolehkan pengguna menghantar data ke dan / atau menerima maklumat daripada pelayan, atau komputer hos.
2. Kebanyakan kedai runcit menggunakan terminal jualan (POS) untuk merekodkan pembelian, proses kredit atau kad debit, dan kemas kini inventori
3. ATM (mesin juruwang automatik) adalah terminal perbankan layan diri yang menghubungkan ke komputer hos melalui rangkaian
4. Kios layan diri adalah terminal bebas yang biasanya mempunyai skrin sentuhan untuk interaksi pengguna
5. Pengkomputeran awan merujuk kepada persekitaran pelayan yang menempatkan dan menyediakan akses kepada akses pengguna sumber melalui Internet

Peranti Mudah Alih
1. Telefon pintar adalah telefon berkebolehan Internet yang biasanya termasuk kalendar, buku temu janji, buku alamat, kalkulator, notepad, permainan, penyemak imbas, dan banyak aplikasi lain
2. Banyak telefon pintar mempunyai skrin sentuh. Sebagai tambahan kepada skrin sentuh, ada yang mempunyai papan kekunci mini terbina dalam di hadapan telefon atau papan kekunci yang masuk dan keluar dari belakang telefon
3. Kamera digital adalah peranti mudah alih yang membolehkan pengguna mengambil gambar dan menyimpan imej gambar secara digital
4. Pemain media mudah alih, kadangkala dipanggil pemain media peribadi, adalah peranti mudah alih di mana anda boleh menyimpan, menyusun, dan memainkan atau melihat media digital
5. Pembaca e-book (pendek untuk pembaca buku elektronik), atau e-pembaca, adalah peranti mudah alih yang digunakan terutamanya untuk membaca e-buku dan penerbitan digital lain


Peranti Permainan
1. Konsol permainan adalah peranti pengkomputeran mudah alih yang direka untuk permainan video pemain berbilang pemain atau multiplayer
2. Peranti permainan pegang tangan adalah peranti mudah alih kecil yang mengandungi skrin, penceramah, kawalan, dan konsol permainan dalam satu unit
3. Pengawal permainan termasuk gamepad, joysticks dan roda, pad tarian, dan pelbagai pengawal pengesan gerakan

Komputer Terbenam
Komputer terbenam adalah komputer tujuan khas yang berfungsi sebagai komponen dalam produk yang lebih besar



Pelabuhan dan Sambungan
1. Pelabuhan adalah titik di mana peranti periferal dilekatkan atau berkomunikasi dengan komputer atau peranti mudah alih supaya peranti periferi boleh menghantar data ke atau menerima maklumat dari komputer atau peranti mudah alih
2. Penyambung menyertai kabel ke port. Penyambung pada satu hujung kabel melekat pada port pada komputer atau peranti mudah alih, dan penyambung pada hujung kabel yang lain melekat pada port pada peranti periferi
3. Pelabuhan USB, pendek untuk port bas bersiri sejagat, boleh menyambung sehingga 127 peranti persisian yang berbeza bersama-sama dengan penyambung tunggal
4. Daripada menyambungkan peranti persisian terus ke port pada komputer mudah alih, sesetengah pengguna mudah alih lebih suka fleksibiliti penyepit port atau stesen dok
5. Daripada menyambung komputer dan peranti mudah alih ke peranti periferi dengan kabel, sesetengah peranti periferi menggunakan teknologi komunikasi tanpa wayar

Melindungi Perkakasan
1. Sesetengah sekolah dan perniagaan menggunakan kabel untuk mengunci komputer dan membantu mengelakkan kecurian peralatan
2. Perkakasan boleh gagal kerana pelbagai sebab:
i.perkakasan penuaan
ii. peristiwa rawak seperti masalah kuasa elektrik
ii. kesilapan dalam program atau aplikasi
3. Pelindung lonjakan, juga dikenali sebagai penindas lonjakan, menggunakan komponen elektrik untuk menyediakan aliran arus yang stabil dan meminimumkan kemungkinan overvoltage yang mencukupi untuk mencapai komputer dan peralatan elektronik lain
4. Bekalan kuasa tidak terganggu (UPS) adalah peranti yang mengandungi litar perlindungan lonjakan dan satu atau lebih bateri yang boleh memberi kuasa semasa kehilangan kuasa sementara atau kekal

Kebimbangan Kesihatan Menggunakan Teknologi
1. Kecederaan terikan berulang (RSI) adalah kecederaan atau gangguan otot, saraf, tendon, ligamen, dan sendi
2. Sindrom penglihatan komputer (CVS) adalah keadaan kesihatan yang berkaitan dengan teknologi yang mempengaruhi penglihatan
3.Ergonomi adalah sains gunaan yang digunakan untuk menggabungkan keselesaan, kecekapan, dan keselamatan ke dalam reka bentuk barangan di tempat kerja
4. Ketagihan teknologi berlaku apabila teknologi menggunakan seluruh kehidupan sosial seseorang


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bab 5: Keselamatan Digital

Bab 5: Keselamatan Digital Risiko Keselamatan Digital 1. Risiko keselamatan digital adalah sebarang kejadian atau tindakan yang bol...