Khamis, 20 September 2018

Bab 1 (Warisan Digital) & Bab 2 (Internet)


Bab 1: Warisan Digital

Dunia teknologi
1. Teknologi sentiasa berubah ke arah perkembangan yang lebih maju dari masa ke masa.
2. Warisan digital melibatkan isu semasa dan kefahaman dalam computer, peranti mudah alih, internet, dan teknologi yang berkaitan.

Komputer, adalah peranti elektronik, yang beroperasi di bawah arahan yang disimpan di dalam memorinya.






Peranti Mudah Alih dan Permainan

a. telefon pintar
b. kamera digital
c. pemain media mudah alih
d. pembaca E-book
e. konsol permainan

Data dan Maklumat
1. Papan kekunci(keyboard) yang mengandungi kunci(key) yang ditekan untuk memasukkan data dan arahan ke dalam computer atau peranti mudah alih.
2. Peranti penunjuk adalah peranti input yang membenarkan pengguna untuk mengawal symbol yang kecil di skrin yang dipanggil penunjuk (pointer).
3. Sesetengah peranti mudah alih dan komputer membolehkan pengguna untuk memberi data arahan menggunakan input suara dan untuk menangkap pergerakan penuh imej menggunakan input video.
4. Pengimbas (scanner) adalah deria cahaya peranti input yang menukarkan teks yang dicetak dan imej kepada bentuk yang membolehkan komputer proses.
5. Peranti output adalah komponen hardware yang menyampaikan maklumat daripada komputer atau peranti peranti mudah alih kepada satu atau lebih individu.
6. Pencetak adalah peranti output yang menghasilkan teks dan grafik di atas medium fizikal seperti kertas.
7. Pameran (display) adalah peranti output yang menyampaikan maklumat tentang teks, grafik dan video secara tampak (visually).
8. Pembesar suara (speaker) membenarkan pengguna untuk mendengar audio seperti muzik, suara, dan bunyi yang lain. Contoh pembesar suara ialah fon telinga dan fon kepala.

Internet
1. Internet adalah koleksi rangkaian dunia yang menghubungkan berjuta perniagaan, agensi kerajaan, institusi pendidikan, dan individu.
2. Pelayar (browser) adalah perisian yang membolehkan pengguna dengan sambungan Internet mengakses dan melihat halaman web pada komputer atau peranti mudah alih. (chrome, firefox )
3. Enjin carian (search engine) ialah perisian yang mencari tapak web, halaman web, imej, video, berita, peta, dan maklumat lain yang berkaitan dengan topik tertentu. (google, yahoo)
4. Rangkaian social (online social network) dalam talian menggalakkan ahli untuk berkongsi minat, idea, cerita, foto, muzik, dan video mereka dengan pengguna berdaftar yang lain (fb, instagram, twitter)

Keselamatan Digital
1. Keselamatan digital adalah penting bagi pengguna melindungi komputer dan peranti mudah alih mereka.
2. Green computing melibatkan pengurangan penggunaan elektrik dan penghasilan sisa yang berkaitan dengan alam sekitar apabila menggunakan computer.
3. Strategi yang digunakan termasuklah:


Program dan Aplikasi

1. Perisian, Software juga dikenali sebagai program, berfungsi untuk memberitahu komputer tentang apa tugas untuk dilaksanakan dan bagaimana untuk melaksanakan tugas tersebut.
2. Contoh:


Bab 2: Internet

Internet adalah rangkaian koleksi di seluruh dunia yang menghubungkan jutaan perniagaan, agensi kerajaan, institusi pengajian, dan individu.
1. Internet bermula sebagai ARPANET pada September 1969

2. Mempunyai dua tujuan iaitu:
i) membolehkan saintis daripada berlainan lokasi fizikal untuk berkongsi maklumat dan bekerja bersama-sama,
ii) berfungsi walaupun bahagian rangkaian lumpuh atau dimusnahkan oleh bencana.

 Evolusi Internet



 Penyambungan dengan Internet

1. Melalui penyambungan wayar, komputer atau peranti secara fizikal terpasang melalui kabel atau wayar ke peranti komunikasi
2. Komputer tanpa peranti komunikasi boleh menggunakan wayarles modem (alat mengirim dan menerima data computer melalui talian telefon)


3. Cybercafe ialah lokasi yang menyediakan computer dengan mendapat jaringan internet, biasanya percuma

4. Hot spot ialah rangkaian wayarles yang menyediakan sambungan Internet kepada computer mudah alih dan peranti
5. Pembekal perkhidmatan Internet (Internet service provider,ISP) adalah perniagaan yang menyediakan akses individu atau organisasi kepada Internet secara percuma atau dengan bayaran.
(Contohnya: Unifi, TM, Celcom)
6. Bandwidth mewakili jumlah data yang bergerak melalui rangkaian
i) Megabyte (MB)
ii) Gigabyte (GB)
7. Alamat IP, IP adress adalah urutan nombor yang unik mengenal pasti setiap komputer atau peranti yang disambungkan ke Internet
8. Nama domain, domain name adalah nama berasaskan teks yang sepadan dengan alamat IP
9. Server DNS menerjemahkan nama domain ke alamat IPnya yang berkaitan

The World Wide Web
1. World Wide Web (WWW), atau web, terdiri daripada koleksi dokumen elektronik seluruh dunia (halaman web)
2. Laman web adalah koleksi halaman web yang berkaitan dan item yang berkaitan


3. Pelayan web adalah komputer yang menyampaikan halaman web yang diminta ke komputer anda

4. Penyemak imbas, browser adalah aplikasi yang membolehkan pengguna menggunakan sambungan Internet untuk mengakses dan melihat halaman web pada komputer atau peranti mudah alih
5. Halaman rumah,homepage adalah halaman pertama yang dipaparkan oleh laman web
6. Penyemak imbas desktop biasanya menyokong penyemakan imbas tab,tabbed browsing
7. Halaman web mempunyai alamat unik yang disebut alamat web, web adress atau URL
8. Aplikasi web adalah aplikasi yang disimpan di pelayan web yang anda akses melalui penyemak imbas. (webmail, lelongan dalam talian)
-Hos aplikasi web biasanya menyediakan storan untuk data pengguna dan maklumat pada pelayan mereka, yang dikenali sebagai penyimpanan awan

Media di Web
Multimedia merujuk kepada sebarang aplikasi yang menggabungkan teks dengan:
 

  

Perkhidmatan Internet lain





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Bab 5: Keselamatan Digital

Bab 5: Keselamatan Digital Risiko Keselamatan Digital 1. Risiko keselamatan digital adalah sebarang kejadian atau tindakan yang bol...